Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Mecanisme Conectar Europa 2021-2027

En el marc de la renovació pressupostària de la UE pel període 2021 – 2027, la Comissió Europea presenta la proposta de Reglament pel qual s'estableix el programa de finançament europeu Mecanisme «Connectar Europa». El mecanisme Connectar Europa esdevé clau a l’hora finançar projectes encaminats a la consecució de la xarxa central digital, d'energia i de transport d'Europa, aquesta última, també coneguda com la TEN-T, constitueix l’objecte centra d’aquest informe. Així mateix, també s’adreça a fer que l'economia d'Europa sigui més ecològica, promovent la consolidació de xarxes de transport més netes, connexions de banda ampla d'alta velocitat i facilitant l'ús d'energia renovable en línia amb l'Estratègia Europa 2020. 

El Mecanisme Connectar Europa també conegut amb el nom de CEF (sigles angleses de Connecting Europe Facility) és un programa de finançament Europeu articulat amb l’objectiu de desenvolupar xarxes transeuropees d'altes prestacions, sostenibles i eficientment interconnectades. 

L’actual pressupost del programa de 30.400 milions d’euros dels quals s’han assignat partides per valor de 27.400 milions d'euros. 

El programa s’executa mitjançant Gestió Directe de conformitat amb el Reglament Financer. En aquest sentit, des de gener de 2014, INEA (Innovation and Networks Executive Agency) és l’encarregada de gestionar l’entrada al finançament del CEF, implementant la major part del pressupost del programa. 

El MCE (Mecanisme Connectar Europa) s’estructura en tres branques: la branca de transports (CEF Transports), la branca energètica (CEF Energy) i la Branca Digital (CEF Telecom). El pressupost assignat per branques és de 22.400 milions d'euros per al transport, 4.700 milions d'euros per a l'energia i € 0.3 mil milions per a Telecom.

En matèria de transports, el CEF- Transports té per objectiu donar suport a les inversions en la construcció de noves infraestructures de transport a Europa o rehabilitar i actualitzar l'existent.

Així doncs, rere el CEF-T rau l’objectiu final de concloure amb la política de TEN-T (Xarxa transeuropea de transports) marcada principalment per la consecució de dos objectius clau. Per una banda, la finalització a l’any 2030 de la Xarxa Bàsica (també anomenada Xarxa Core i estructurada al voltant de nou corredors multimodals) i per la finalització, l’any 2050, de la Xarxa Integral facilitant d’aquesta manera l'accessibilitat a totes les regions europees. 

El CEF-Transport centra els seus interessos en projectes (nacionals i transnacionals) amb l'objectiu d'eliminar els colls d'ampolla o de connectar els enllaços entre els quals manqui connexió en les diverses seccions de la Xarxa Bàsica i la Xarxa Integral, així com pel foment de prioritats horitzontals com els sistemes de gestió de trànsit, com per exemple el SESAR destinant a la gestió del tràfic aeri. 

Un dels elements clau en aquest sentit és que el MCE pren com indicadors, a l’hora de concedir el fiançament, totes aquelles accions relatives a nusos urbans, ports marítims, ports interiors i terminals ferrocarril carretera de la xarxa bàsica de la RTE-T. Així doncs, la pertinença a la xarxa de corredors determina, en bona mesura, l’accés al finançament. 

En aquest sentit, la proposta de Reglament de la Comissió que pretén mantenir el MCE (ja present en el període 2014-2020) per el període pressupostari del 2021 a 2027 inclou novetats en relació a la configuració de les Xarxes Bàsiques de Transports. 

En relació als corredors Adriàtic – Bàltic,   Rin - Alpí i Rin - Danubi aquest corredors  no sofreixen cap tipus de modificació. Al corredor Mediterrani s’incorpora Palma de Mallorca com a novetat. 

Per altra banda, el corredor Mar del Nort – Bàltic s’incorporen els següents trams i ciutats claus:  Luleå, Berlin - Magdeburg…, Łódź – Katowice/ Breslavia Katowice – Breslavia – Falkenberg – Magdeburgo Szczecin/Świnoujście – Berlín – Magdeburgo – Braunschweig – Hannover. 

A la xarxa d’Orient - Mediterrani oriental s’han incorporat el enclavatges i línies calus de Lysá nad Labem/Poříčany Plovdiv – Frontera TR – Alexandroúpolis – Kavala – Salónica – Ioannina – Kakavia/Igoumenitsa Frontera ARYM – Salónica.
La xarxa Escandinava - Mediterrani incorpora a Örebro, Narvik/Oulu – Luleå – Umeå – Estocolmo Fredericia – Aarhus – Hirtshals/Frederikshavn Copenhague, Bremerhaven. 

El corredor Atlàntic presenta les següents grans novetats: Gijón – León – Valladolid A Coruña – Vigo – Orense – León– Zaragoza – Pamplona/Logroño – Bilbao Tenerife/Gran Canaria – Huelva/Sanlúcar de Barrameda – Sevilla – Córdoba, Río Duero, Tours, Saint Nazaire – Nantes – Tours. 

Finalment, el corredor Mar del Nort – Mediterráni s’incorporen les ciutats de Shannon Foynes i baile átha cliath. 

La proposta de reglament està seguint el procediment colegislatiu ordinari i actualment es troba en discussions dins del consell o els seus òrgans preparatoris. El 19/09/2018 el comitè econòmic i social va emetre la seva opinió preceptiva no vinculant. El Comité de les Regions realitzà, el 23 d’octubre,  una proposta de modificació  del text de la comissió que té una gran rellevància per a la regió mediterrània de les Illes Balears.

En aquest sentit, Palma, ja incorporada a la proposta inicial augmenta la seva presència i apareixeria als dos següents trams: 

  • Cartagena - Múrcia - València - Tarragona / Palma de Mallorca - Barcelona
  • Tarragona / Palma de Mallorca - Barcelona - Perpinyà - Marseille - Genova / Lió - Torino - Novara - Milano - Bologna / Verona - Padova - Venezia - Ravenna / Trieste / Koper - Ljubljana –Budapest. 


Per altra banda, Alcúdia i Ciutadella s’incorporarien a un tram totalment nou que discorre per: 

  • Alcúdia - Ciutadella - Toulon - Ajaccio -Bastia - Porto Torres - Càller - Palerm
07-12-2018

Antoni Mut Piña 

Brussel·les 

Llistat d'informes Compartir Imprimir