Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Accepto | Más información

Centre Balears Europa

Centre Balears Europa

Llistat d'informes Compartir Imprimir
Reunio del Ple del Comité de les Regions el 11 i el 12 de juliol

El Comitè Europeu de les Regions, organisme consultiu de la UE compost per representants elegits a escala local i regional, procedents de tots els Estats membres de la UE, es va reunir al Ple el 11 i 12 de juliol a l'hemicicle del Parlament Europeu.

El Ple va començar amb el discurs de fi de mandat del president sortint i la conseqüent elecció de Karl-Heinz Lambertz (PSE) com el seu nou president per als propers dos anys i mig.

Entre els ponents, és destacable la intervenció dels comissaris Carlos Moedas (comissari europeu d'Investigació, Ciència i Innovació) i Violeta Bulc (comissària europea de Transports), així com la de Matti Maasikas, viceministre d'Afers Europeus d'Estònia, en nom de la presidència d'Estònia del Consell de la UE per aquest semestre.

Carlos Moedas va parlar de la importància de la recerca i la innovació per a Europa i de la necessitat de col·locar a la Unió Europea al capdavant d'aquest sector. Per això, afirma que resulta de vital importància augmentar el pressupost en aquest àmbit.

Per la seva banda, Violeta Bulc va fer una exhaustiva exposició sobre el futur de la política de transports de la UE. Va recalcar la importància de les regions a l'hora d'afrontar el problema de les emissions, ja que és necessari, per tenir èxit, estar en contacte amb els ciutadans i comptar amb la seva implicació.

El transport és una eina, un mecanisme important per aconseguir prosperitat. El transport en els últims temps ha suposat 11 milions de llocs de treball i suposa un 20% de l'exportació de serveis. Però el transport també genera efectes negatius, i és a aquests als quals cal cercar solucions. La contaminació de l'aire i el soroll genera despeses socials de més de 120 milions d'euros en un intent de pal·liar-ne els efectes negatius. La congestió, va assenyalar com a exemple, genera una despesa diària d'un bilió d'euros. Són xifres enormes i sense parlar de les morts o accidents en carretera.

L'estratègia de la Comissió Europea per al transport se centra en diversos elements importants:

- Major eficàcia del sistema de transport. Les ciutats són claus ja que agrupen totes les modalitats de mobilitat.

- Energies alternatives per al transport. Nous combustibles com els biocombustibles.

- Vehicles d'emissions zero o baixes emissions i invertir en vaixells de baixes emissions o emissió zero.

La raó d'aquesta explicació es fonamenta principalment en què més del 70% de la població europea viu a les ciutats i és una indústria que genera milions de llocs de treball i beneficis. El problema d'aquesta enorme indústria és la contaminació que produeix, més de 120 milions d'euros a l'any són derivats de les despeses socials dels nefastos efectes de la contaminació acústica i de l'aire.

Finalment, Matti Maasikas, va assenyalar que Estònia ha avançat com a país des que es va convertir en membre de la UE. Estònia s'ha beneficiat de la seva entrada però no només econòmicament sinó també pel que fa a estabilitat. Va reflexionar sobre el fet que en els últims anys Europa s'ha vist enfrontada a reptes que encara no han desaparegut i per això el diàleg sobre el futur d'Europa segueix obert. El futur, va assenyalar, requereix la voluntat de tots i un equilibri constant per mantenir el que ja tenim i afavorir el desenvolupament. Volem una Europa oberta, i això significa crear noves oportunitats per a persones i empreses, haver de alliberar el potencial del Mercat Comú, fomentar la llibertat de moviment d'empreses i avançar en el paquet de serveis, així com a completar el segon pilar de la Unió Econòmica i Financera.

Matti Maasikas també va dedicar uns minuts a parlar sobre altres reptes als quals ha de enfentrase la UE. Pel que fa a la Seguretat, la situació a Europa té molts reptes com terrorisme, crisis migratòries, fronteres ... els debats mostren que si no hi ha acord serà molt difícil trobar solucions. Cal lluitar contra les xarxes de tràfic de persones, treballar en polítiques de retorns i en la migració legal (targeta blava), crear solucions informàtiques modernes perquè hi hagi un intercanvi d'informació ràpid. Reforçar la lluita contra el finançament del terrorisme i la fugida de capitals, són només alguns exemples sobre els quals hem de treballar.

Finalment va parlar sobre la importància de l'Europa Digital i d'una Europa sostenible i influent. La vida digital, ha assenyalat, està canviant el mercat laboral i per això cal obrir oportunitats per als joves i cooperar a nivell europeu en educació. Per facilitar la llibre circulació de béns i persones se seguirà treballant en Seguretat Social i el desplaçament de treballadors.

Matti va finalitzar el seu discurs recordant que la presidència d'Estònia tindrà com a prioritats una Europa sostenible, incloent, innovadora, sempre respectant els drets humans i les llibertats fonamentals.

La sessió plenària va finalitzar amb el nomenament de nous membres del Comitè.

20-07-2017

Antonio Morell. 
Brussel·les. 

Llistat d'informes Compartir Imprimir